Bez wątpienia jest to jeden z najtańszych i najprostszych sposobów na „cieknące jelito”.  I stłuszczoną wątrobę - Tak wynika z badania zespołu, który  miałam przyjemność kierować . Przy okazji błonnik w diecie w pozytywny sposób wpływał na metabolizm wątroby! 30 g włókna dziennie „zrobiło dobrą robotę „ regulacyjną dla przemian glukozy i lipidów.

Jak wyglądała nasza dieta?

Przez 6 miesięcy podawaliśmy pacjentom dietę o składzie niezwykle prostym, niewymagającym dużych umiejętności kulinarnych i …z niedrogich składników.

 

Rekomendowana ilość

Rekomendowane źródła

Całkowite zapotrzebowanie energetyczne  

Szacowanie indywidulanie

Błonnik (g/dzien)

30-35

3 porcje warzyw dziennie; 2 porcje owoców: świeże, sfermentowane lub gotowane, chleb pszenny, makaron pełnoziarnisty, płatki i brązowy ryż

Tłuszcz (procent całkowitej kaloryczności w%)

20- 30

Tłuszcze roślinne z przewagą oleju rzepakowego i oliwy z oliwek.

Węglowodany (niski i średni  IG), procent całkowitej kaloryczności w%

55- 65

Niski i średni indeks glikemiczny: pszenica i mieszanka żyta / pieczywo pszenne, makaron pełnoziarnisty, zboża i brązowy ryż, owoce i warzywa.

Węglowdany proste procent całkowitego kalorycznego w%

<5 -  ≥10

Suszone owoce

Białko  (%)

15

Drób (kurczak i indyk), ryby (tłuste ryby 3 razy w tygodniu), fermentowane produkty mleczne (2 razy dziennie), jaja (4-5 tygodniowo), chudy twarożek, ser o obniżonej zawartości tłuszczu.

Płyny (ml/kg)

35

Woda, kawa (1-2 filiżanki dziennie) herbata (czarna, zielona).

Witaminy i minerały

Zgodne z wytycznymi IZZ

Z naturalnego źródła z warzyw i owoców

 

 

 

Wszyscy nasi pacjenci mieli stłuszczoną wątrobę ( minimum 1 stopień stłuszczenia w 4 stopniowej  skali Hamaguhi).

Przebadaliśmy przyzwyczajenia żywieniowe pacjentów i okazało się że  wszyscy jedli zbyt małą ilość produktów zawierających błonnik !

Oczywiście poprawiliśmy to i z typowego spożycia dla Polski rzędu  19 g / dobę ta wartość „skoczyła” do 29 g włókna / dobę . Co najważniejsze wzrosła częstotliwość spożycia włókna  - z ilości owoce i warzywa zjadane parę razy na tydzień do zjadania warzyw i owoców parę razy w ciągu dnia . I to wystarczyło żeby wiele parametrów stanu zdrowia uległo znaczącej poprawie . Poprawiły się markery skłuszczenia wątroby - redukcji stężenia  aminotransferazy asparaginianowej w surowicy (AST), aminotransferazy alaninowej (ALT) i aktywności gamma-glutamylotransferazy (GGTP). Wykryliśmy również obniżone stężenie trójglicerydów w surowicy (p = 0,036),  redukcji uległ wskaźnik insulinooporności  (HOMA-IR (p = 0,041) , zawartość insuliny (p = 0,34) i co najważniejsze nastąpiła znacząca  poprawa stanu stłuszczenia wątroby zgodnie z wynikiem Hamaguchi (p = 0,009).

A co z parametrami „cieknącej bariery”?

Stężenie ZO w surowicy zmniejszyło się o prawie 90% (7.335 ± 13.492 vs. 0.507 ± 0.762 ng / mL, p = 0,001) i ta wartość skorelowana była  z ilością spożycia błonnika (p = 0,043) oraz stopniem stłuszczenia wątroby (p = 0,037).

Jaki jest nasz wniosek końcowy?

Zwiększenie konsumpcji warzyw i owoców do kilku porcji dziennie ( 2 porcje owoców i minimum 3 porcje warzyw dziennie) to najprostsza i najsmaczniejsza metoda na ograniczenie przepuszczalności bariery jelitowej jelitowej.  Jest to metoda gorąco rekomendowana u osób z NAFLD.

Smacznego!

żródło Nutrients. 2018 Nov 18;10(11). pii: E1793. doi: 10.3390/nu10111793.

fot : Jonas Jacobsson@jonasjacobsson

Jonas Jacobsson@jonasjacobsson