W tym czasie pandemii wszyscy boimy się wirusa SARS COV 2. Tymczasem zwykłe, niewinne bakterie i wirusy nie odpuszczają. Szczepień na grypę jak na lekarstwo. Wobec tego w tym wpisie dowiesz się co dorzucić do diety żeby zabezpieczyć układ odpornościowy przed przeziębieniem i grypą.

Co trzeba mieć w apteczce żeby nie łapać sezonowych przeziębień?

Nie można popadać w przesadę i nie biegać po każdy reklamowany suplement. To co powinno znaleść się w apteczce to:

1. Witamina D – pamiętajmy że  kalcyfediol ma bardzo obiecujące wyniki w profilaktyce i leczeniu COVID. Kalcyfediol (lek będący metabolitem witaminy D, kalcydiolu) może bardzo efektywnie  zwiększyć stężenie aktywnej formy witaminy D (25-hydroksycholekalcyferolu) we krwi. W badaniu opublikowanym niedawno na łamach J. Steroid Biochem. Mol. Biol chorzy ( z COVID)  zostali podzieleni na dwie grupy w jednej pacjenci w dniu przyjęcia do szpitala otrzymywali  532 ug kalcyfediolu i kontynuowali mniejsze dawki  kalcyfediolu w ilości  (260 ug) w trzeciej i siódmej dobie pobytu w szpitalu i po wypisie (przez tydzień). Okazało się, że wszyscy którzy dostawali witaminę D mniej osób wymagało intensywnej terapii, żadna osoba nie zmarła i wszyscy byli wypisani ze szpitala bez powikłań.

 No ale wróćmy do tego ile brać witaminy D żeby nie  przeziębiać się? Najlepiej jest zrobić badania zawartości witaminy D we krwi i na podstawie niedoboru ustalić najlepszą dawkę, która szybko wyrówna niedobory. Przy niedoborze trzeba działać zdecydowanie.     

Jak suplementować ?

800 – 2000 IU dziennie dla osób miedzy 11 a 75 rokiem życia

2000-4000 IU dziennie dla seniorów 75+

Przy głebokich niedoborach i na wskazanie lekarskie:

50,000 IU raz tygodniowo przez 6 tygodni albo 6000 IU wit D2 i D3 dziennie  do osiągniecia stężenia wit 25 (OH) D ng/ml we krwi rzędu 30 ng/ml. Po uzyskaniu tej wartości należy kontynuować podawanie 1500-2000 IU dziennie

Osoby otyłe, leczone lekami zaburzającymi metabolizm wit D, zaburzeniami wchłaniania

6000 – 10,000 IU wit D2 i D3 dziennie  do osiągniecia stężenia wit 25 (OH) D ng/ml we krwi rzędu 30 ng/ml.

Po uzyskaniu tej wartości należy kontynuować podawanie 3000-6000 IU dziennie

Dawka toksyczna dla witaminy D to > 100 ng dziennie.

Więcej o wit D tu: https://dietetica.com.pl/blog/masz-wynik-badania-potwierdzajacy-niedobory-d-we-krwi-nie-panikuj-zastosuj-dawki-d3-rekomendowane-dla-niedoborow.html                     

 

Tran, tłuszcze rybie, algi morskie – zawierają kwasy tłuszczowe EPA i DHA. Obydwa te kwasy działają poprzez wpływ  na mikrobiotę jelitową oraz bezpośrednio nasilają oporność tzw. komórkową.

Jak suplementować ?

250–500 mg EPA i  DHA dla osób zdrowych

850-mg EPA i DHA dla osób z problemami krążeniowymi

200–2,200 mg EPA i DHA dla osób depresyjnych

200–4,000 mg dla osób z chorobą nowotworową

Probiotyki – poprawiają odporność komórkową, skracają czas infekcji górnych dróg oddechowych

Jak suplementować ?

Probiotyki zawierające szczepy: Lactobacillus rhamnosus GG – dla dzieci

Bifidobacetruim lactis HNO 19,Lactobacillus rhamnosus HN001 – L casei DN -114 001 – dla osób w wieku podeszłym

Bifidobacterium lactis W52, Lactobacillus brevis W63, Lactobacillus casei W56, Lactococcus lactis W19, Lactococcus lactis W58, Lactobacillus acidophilus W37, Bifidobacterium bifidum W23, Lactobacillus salivarius W24 – osoby dorosłe

 

Flawonoidy- redukcja procesu zapalenia, zmniejszenie ryzyka rozwoju infekcji górnych gróg oddechowych. Działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe.

Polecane: kwercytyna, kempferol, mirecytyna, katechina, luteolina itd. Znajdziemy je w warzywach i owocach. Polecane sa preparaty które zawierają jak najmniej zmienione obróbką termiczną warzywa i owoce

 

Trzeba pamiętać o tym by w diecie nie zabrakło cynku, selenu i żelaza. Jedzenie produktów takich jak jaja, ziarna, orzechy ( w tym brazylijskie  co 3-4 dni sztuka), płatki owsiane i inne płatki zbożowe.

J. Steroid Biochem. Mol. Biol. 203, 105751. https://doi.org/10.1016/j.jsbmb.2020.105751

J Natl Cancer Inst . 1998 Nov 4;90(21):1637-47.

 doi: 10.1093/jnci/90.21.1637.

Food Forum październik, listopad 2020

Daily Nouri on Unsplash