Sezon jesienny w pełni, więc po raz kolejny chcemy przypomnieć o suplementacji witaminy D. Tym razem krótki poradnik dotyczący oznaczenia, poprawnych wartości i dawki suplementacyjnej. Zapraszamy do krótkiej lektury.

90% witaminy D powinno być syntetyzowane w skórze dzięki promieniowaniu UVB. Niestety niewystarczająca ekspozycja na słońce, nawet w sezonie letnim, powoduje, że nasza populacja cierpi na przewlekły niedobór witaminy D. Co to znaczy? Przez większość roku w naszym organizmie jest mniej niż 30 ng/ml aktywnej formy witaminy D. Witamina D zwiększa wchłanianie wapnia w jelicie oraz wraz z parathormonem utrzymuje prawidłowe stężenie wapnia we krwi. Należy jednak podkreślić, że nie jest to jedyna funkcja wiaminy D. W okresie jesienno-zimowym, kiedy nasza odporność jest wystawiona na dużą próbę, witamina D pomaga walczyć z infekcją. Z drugiej strony, najnowsze badania pokazują, że witamina D jest również bardzo pomocna w „wyciszaniu” zapalenia obecnego w chorobach autoimmunologicznych. Wiadomo również, że pomaga regulować procesy podziału komórki, dzięki czemu obniża ryzyko rozwoju nowotworu. Od czego zatem zacząć suplementację? Aby dobrze określić zapotrzebowanie na tą witaminę, należy zmierzyć poziom 25-hydroksykalcyfeloru we kwi, jest to pierwsza aktywna biologicznie postać witaminy D. Jej stężenie odzwierciedla ilość witaminy D krążącej w naszym organizmie. Kolejnym krokiem jest określenie niedoboru: <10ng/ml – ciężki niedobór, 10-20 ng/ml – niedobór, 20-30 ng/ml – niewystarczający poziom, >30 poziom prawidłowy. Osoby mające ciężki niedobór lub osoby będące w  grupie wysokiego ryzyka (otyłość, choroby autoimmunologiczne, nowotwory, zespoły złego wchłaniania, wiek starszy, choroby nerek i wątroby) powinny rozważyć wysoką suplementację 7.000-10.000 j.m/ dobę doustnie. Osoby z niedoborem mogą spróbować stosować mniejsze dawki, rzędu 4.000 j.m/ dobę,  jeśli to nie poskutkuje należy rozważyć wyższą suplementacje. W przypadku poziomu niewystarczającego powinniśmy zacząć od poziomu 2.000-4.000 j.m. Dawka podtrzymująca dla osoby, bez dodatkowych obciążeń to ok. 2.000 j.m dziennie. Podczas stosowania suplementacji należy mierzyć poziom stężenia witaminy co kilka tygodni, do osiągnięcia normy, a następnie kontrolnie co kilka miesięcy.

 

Zródło: Michael F et al. Evaluation, Treatment, and Prevention of Vitamin D Deficiency: an Endocrine Society Clinical Practice Guideline.  http://dx.doi.org/10.1210/jc.2011-0385

 

autyzm chudnięcie depresja epigenom epigenetyka dieta dydpepsja foliany FTO genetyka genom gluten indywidualizacja jelita kwas foliowy mikroflora  MTHFR neurodegeneracyjne nowotwory nutrigenetyka  nutrigenomika odchudzanie  rak  SIBO sportowiec żywienie